Hybride en elektrische voertuigenin goede handen bij CarProf

  • Dealer-kwaliteit voor een betere prijs
  • Vakkundige monteurs
  • Modernste apparatuur

Afspraak maken

Steeds meer mensen kiezen voor elektrisch rijden. En dat is niet voor niets: de voordelen blijven zich uitbreiden. Denk aan overheidssubsidie, dalende aanschafkosten en meer laadpunten die ook nog eens steeds sneller werken. CarProf kent deze markt als geen ander. Wij hebben speciaal opgeleide monteurs, kennis en expertise, de juiste data en de modernste apparatuur in huis. Kortom: wij zijn klaar voor reparaties en vakkundig onderhoud aan uw hybride of elektrische voertuig.

Onderhoud Hybride en Elektrische auto's
Onderhoud Hybride en Elektrische auto's
Onderhoud Hybride en Elektrische auto's

Welk onderhoud heeft een hybride- en elektrisch voertuig nodig?

Belangrijke onderdelen bij onderhoud aan uw hybride- of elektrisch voertuig zijn de remmen, ruitenwissers en banden. De banden slijten sneller dan bij een benzineauto. Dit komt door het zwaardere gewicht en het relatief hoge motorkoppel.

 

Moeten hybride- en elektrische auto’s ook APK gekeurd worden?

Naast het periodieke onderhoud van uw hybride- of elektrische voertuig, vindt er ook een APK plaats. Hierbij gelden dezelfde regels als voor andere auto’s. De controlepunten wijken wel gedeeltelijk af. Uiteraard kijken wij naar de elektrische aandrijflijn en de onderdelen daarvan. De APK is voor het eerst nodig na vier jaar, daarna om de twee jaar. Vanaf acht jaar moet uw auto jaarlijks worden gekeurd.

 

Is elektrisch rijden duurder dan benzine of diesel?

Ja, zeggen en denken veel mensen. Maar vaak heeft dit te maken met de hogere aanschafkosten van een elektrische auto. De kosten die u na de aanschaf heeft zijn vaak lager en daarom is elektrisch rijden niet per definitie duurder.

 

Aanschafprijs van een elektrisch voertuig

Elektrische auto’s hebben een hogere aanschafprijs dan benzineauto’s. Dit is vooral het gevolg van de dure accu. Daarnaast worden elektrische auto’s vaak luxer en krachtiger uitgerust. De BPM (belasting van personenauto’s en motorvoertuigen) die u betaalt bij de aanschaf van een auto is gebaseerd op de uitstoot. Zeker bij grote diesel- of benzineauto’s is dit bedrag vaak hoog. Grotere auto’s met een elektrische aandrijving pakken dan ook vaak voordeliger uit. Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM. Een overheidsbesluit dat in ieder geval blijvend is tot en met 2024.

 

Tweedehands elektrische voertuigen

Het occasionaanbod van elektrische voertuigen heeft nog een behoorlijke inhaalslag te maken ten opzichte van tweedehands benzine- en dieselauto’s. Er rijden inmiddels al heel wat jaren elektrische voertuigen rond en daarom stijgt het tweedehands aanbod inmiddels wel. Uiteraard zijn tweedehandse elektrische voertuigen betaalbaarder dan gloednieuwe auto’s. Denk hierbij wel aan de actieradius, de afstand die het voertuig kan afleggen met een volle accu. Deze is bij oudere elektrische modellen meestal lager dan bij de nieuwere modellen met de meest recente technieken. Daarnaast heeft een tweedehandsauto ook een oudere accu die waarschijnlijk niet meer de capaciteit levert als een nieuwe accu.

 

De laadpaal versus benzinepomp

Voor een benzine- en dieselauto rekent u per liter af. Bij een elektrische auto betaalt u per kWh. De energiekosten voor elektrische auto’s verschillen nogal, afhankelijk van het type auto en de manier van laden. Steeds vaker laadt men de auto aan huis op met een eigen laadpaal. Dit is ook de goedkoopste oplossing. In sommige gevallen worden de laadpalen aan zonnepanelen gekoppeld om op duurzame wijze de stroomvoorziening van de auto te leveren. U betaalt dan altijd hetzelfde tarief. Een andere, en iets duurdere, manier van laden vindt in het openbaar plaats. Op een parkeerplaats bijvoorbeeld. Langs de snelweg is de duurste optie, vanwege de kostbare snellaadpalen. Door de groei van elektrisch rijden is het dan ook steeds vaker mogelijk om uw auto op te laden aan huis en bij uw werk.

 

Onderhoudskosten aan een elektrisch voertuig

Een auto met verbrandingsmotor heeft meer draaiende onderdelen dan een elektrisch voertuig. Door de slijtage van deze onderdelen heeft uw auto simpelweg meer onderhoud nodig en moet er vaker een onderdeel worden vervangen. Denk ook aan het verversen van de olie. Dit is bij een elektrisch voertuig niet nodig. Een elektrische auto heeft veel minder slijtageonderdelen. De belangrijkste slijtage gevoelige onderdelen zijn de banden, de remmen en het accupakket.

Afspraak maken

 

Elektrisch rijden en ons milieu

Er wordt veel geschreven over de milieuvriendelijkheid van elektrische auto’s. Hoe zit dit nu precies? Enerzijds heeft de elektrische auto geen uitlaat, waardoor de auto geen schadelijke stoffen uitstoot. Anderzijds kennen we de vervuilende productie van de accu waarbij veel CO2 wordt uitgestoten. De conclusie is als volgt: een nieuwe elektrische auto heeft een achterstand op het gebied van uitstoot ten opzichte van een brandstofauto. Wanneer u met de elektrische auto gaat rijden, maakt u deze achterstand goed en wordt uw elektrische auto na verloop van tijd duurzamer dan een brandstofauto. Een onderzoek van TNO (Energie- en milieuaspecten van elektrische personenvoertuigen, 2015) uit 2015 laat zien dat het kantelpunt bij een middelgrote auto rond de 39.000 kilometer ligt. De gemiddelde levensduur van een auto ligt rond de 220.000 kilometer. Onder aan de streep stoot een elektrische auto daarom een stuk minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzineauto.