Navigatie

Veelgestelde vragen over onderhoud

Uw auto heeft veel onderdelen nodig om te functioneren. Als een van deze onderdelen vervangen moet worden, is het prettig om te weten wat dit onderdeel precies doet, waarom het kapot kan gaan en welke gevolgen dit mogelijk heeft. Op deze pagina vindt u een uitgebreide uitleg over een aantal componenten die een cruciale rol vervullen in uw auto. Als u geen antwoord heeft kunnen vinden op uw vraag, kunt u altijd direct contact opnemen met een CarProf vestiging.

Selecteer een categorie:
  • Accu

    De auto accu is een oplaadbare batterij die de auto van stroom voorziet. De energie is nodig om de startmotor en de ontsteking aan te drijven, maar natuurlijk ook de verlichting en andere systemen. De accu bestaat uit een afgesloten kunststof omhulsel met loden platen in een elektrolytische vloeistof. Deze samenstelling veroorzaakt een chemische reactie waarbij stroom vrijkomt. Dit proces is omkeerbaar zodat de accu ook weer opgeladen kan worden (met behulp van de dynamo of alternator). Door het ontstaan van corrosie en de opbouw van loodsulfaat, kan de accu leeg en op den duur onbruikbaar raken. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer de accu geruime tijd in ontladen toestand verkeert, of wordt blootgesteld aan extreem hoge of lage temperaturen.

  • Distributieriem

    Bij interne verbrandingsmotoren komt in bijna alle gevallen de verbinding tussen krukas en nokkenassen tot stand door middel van een distributieriem. Op deze manier kan het openen en sluiten van de kleppen zorgvuldig gecontroleerd worden. De kleppen zorgen op hun beurt voor de aan en afvoer van het brandstofmengsel. Gezien de snelheid waarmee de zuigers en kleppen bewegen, loopt de motor mogelijk grote schade op wanneer de distributieriem knapt door slijtage. Het is daarom van belang om de distributieriem te vervangen bij de onderhoudsintervallen die door de fabrikant gesteld zijn. Omdat de distributieriem op een moeilijk bereikbare plaats van het motorblok zit, is dit vaak een duurder aspect van het reguliere onderhoud.

  • Dynamo

    De dynamo voorziet alle elektrische systemen in de auto van stroom. Tegenwoordig is de dynamo vervangen voor de modernere alternator, maar het principe blijft gelijk. De alternator wordt, door middel van een multiriem, direct aangedreven door de motor. Afhankelijk van de vraag, wordt er meer of minder energie opgewekt door de alternator. Ook de accu wordt bijgeladen voor de momenten waarop de motor niet draait. Als de alternator niet functioneert, kan de accu de auto dan ook tijdelijk van stroom voorzien, maar slechts voor enkele uren. Het is daarom van belang om het onderdeel tijdig te wisselen.

  • Katalysator

    De katalysator, ook wel 'driewegkatalysator' genoemd, bevindt zich in het uitlaatkanaal van de auto en reinigt de drie meest schadelijke gassen die uitgestoten worden door de motor. Dat zijn koolmonoxide, onverbrande koolwaterstofverbindingen en stikstofoxide. In het systeem zijn verschillende edelmetalen (de katalysatoren) aangebracht op een honingraatstructuur om een chemische reactie teweeg te brengen. Bij die reactie worden de schadelijke gassen omgezet in, onder andere, water, stikstof en koolstofdioxide. Bij bepaalde omstandigheden kunnen de katalysatoren bedekt raken met vervuiling waardoor de chemische reactie niet langer optreedt. In dat geval bestaat ook het gevaar dat de honingraatstructuur vervormt. Dit kan leiden tot een beperkte doorvoer van uitlaatgassen. De katalysator dient dan vernieuwd te worden.

  • Koppeling

    De koppeling zorgt voor de overbrenging van kracht tussen de motor en de rest van de aandrijflijn. Bovendien kan de koppeling in- en uitgeschakeld worden, zodat de motor kan blijven draaien, ook als de auto stilstaat. De koppeling werkt door het opbouwen van druk tussen vliegwiel en koppelingsplaten. De wrijving tussen deze componenten wordt gestaag opgebouwd zodat de overbrenging van het vermogen geleidelijk en, op den duur, volledig tot stand komt. Daarom is het mogelijk een auto soepel weg te laten rijden. Als het toerental van de motor sneller klimt dan het vermogen dat over gebracht wordt op de wielen, is het mogelijk dat het wrijvingsmateriaal op de koppelingsplaten versleten is. In dat geval is de koppeling aan onderhoud toe.

  • Pakkingen

    Pakkingen zijn nodig om als afdichting te functioneren tussen twee imperfecte oppervlaktes. Denk bijvoorbeeld aan de koppakking tussen de cilinderkop en het motorblok. Een pakking bestaat uit flexibel en hittebestendig materiaal. Door de pakking onder druk tussen twee delen te plaatsen, dicht de pakking alle onregelmatigheden netjes af. Een beschadigde pakking kan leiden tot lekkage van olie of koelvloeistof. Het is daarom verstandig om een lekke pakking zo snel mogelijk te vervangen.

  • Radiateur

    De radiateur wordt gebruikt om de motor te koelen. De koeling komt tot stand door middel van het circuleren van koelvloeistof tussen de motor en de radiateur. De vloeistof komt eerst langs het motorblok, waar het de nodige hitte absorbeert. Als de vloeistof dan door het netwerk van buizen in de radiateur loopt, wordt het weer afgekoeld. De radiateur bevindt zich daarom veelal voorin de auto, net achter de grille, om de koelende rijwind zo goed mogelijk te benutten. De koelvloeistof bestaat vaak uit water met antivries om bevriezing te voorkomen. Als de radiateur of een van de verbonden slangen lekken, gaat de koelvloeistof verloren waardoor de motor snel te heet wordt. Dit kan grote schade veroorzaken. Om dit te voorkomen dient het lek of de radiateur zo snel mogelijk gerepareerd of vervangen te worden.

  • Turbo

    De turbo is een luchtpomp die aangedreven wordt door uitlaatgassen van de motor. Deze pomp comprimeert de lucht in het inlaatkanaal om zo, onder hoge druk, het brandstofmengsel de motor in te persen. Bij een, traditionele, atmosferische motor wordt het mengsel aangezogen. Het gebruik van een turbo heeft enkele voordelen ten opzichte van een atmosferische motor. Door de hoge druk vindt er een zeer efficiƫnte verbranding van het brandstofmengsel plaats. De motor loopt daarom zuiniger en creƫert meer vermogen. Er is echter sprake van een kleine vertraging voordat de turbo op toeren is, het extra vermogen is daarom niet direct beschikbaar. Met oog op het belangrijkste voordeel, de brandstofbesparing, beschikt bijna elke moderne auto over een turbo. Door het benutten van uitlaatgassen kan de turbo bijzonder heet worden en behoeft daarom goede smering. Ook is de turbo zeer gevoelig voor vuile lucht. Een vervuild of beschadigd luchtfilter kan deeltjes doorlaten die schade toebrengen aan de turbo. Als er sprake is van overtollige rookontwikkeling of vermogensverlies, kan er een probleem zijn met de turbo.